Een online Marketplace is een e-commerce platform waar extra externe verkopers samen komen om hun producten te verkopen aan mensen van de platforms. Dus in principe is de Marketplace een soort tussenpersoon. Door de bekendheid van de e-commerce is het altijd druk. Daardoor is het voor bedrijven makkelijker om een grotere doelgroep te bereiken. Ook wordt er veel reclame gemaakt voor online advertising marketplaces.

online advertising Marketplaces

Zijn Marketplace interessant voor jouw onderneming?

Voordat je wilt gaan beginnen met het verkopen op Marketplace, moet je eerst even wat onderzoek gaan doen. Bijvoorbeeld: wil je alleen in Nederland verkopen of ook richting het buitenland. Bij sommige kan je voor een laag tarief je voorraden opslaan. Je kan natuurlijk ook kiezen om dit zelf allemaal te regelen. Ook als je in een Marketplace gaan verkopen hoef niks meer te investeren in een webshop aangezien iedereen daar bij elkaar is als een soort van ‘winkel’.

Verschillen tussen Social media platformen

Social media wordt dagelijks door bijna iedereen wel gebruikt. We kunnen eigenlijk niet meer zonder. Elke social media platform is weer anders. Ze hebben ook allemaal wel iets waar ze net weer beter met zijn. Bijvoorbeeld Facebook. Facebook heeft dagelijks 7 miljoen mensen op Facebook wat het ook het bekendste platform van Nederland maakt. Ook heb je Instagram. Instagram heeft dagelijks 4 miljoen mensen online. De meeste gebruikers zijn tussen de 15 en 40 jaar. Bij Instagram kan je adverteren voor een redelijk lage prijs. verder heb je nog het bekende Tik Tok. Tik Tok is een van de nieuwere platformen wat voor jongeren mensen heel belangrijk is. Dagelijks word Tik Tok 1.5 miljoen keer gebruikt en dit is nog steeds aan het stijgen omdat het nog zo nieuw is. En dan heb je LinkedIn en Twitter. LinkedIn wordt vooral gebruikt als het gaat om werk en school. Zij hebben gemiddeld zo’n 1.1 miljoen mensen online op hun platform. Twitter is tegenwoordig de minst populaire geworden. Het wordt nu vooral gebruikt voor nieuwe nieuwtjes en weetjes.

Adverteren op social media

Wat zijn de voordelen van het adverteren op social media? Jouw advertenties komen altijd aan bij de juiste doelgroep. Dit is erg belangrijk want het verschilt per doelgroep waar de interesses liggen. Ook heb je op social media lagere kosten en juist veel meer bereik. Vaak betaal je voor bijvoorbeeld: de krant of tv al snel duizenden euro’s. Op social media kost dit slechts een paar euro op de dag, en je kunt dan de hele dag adverteren in jouw doelgroep. Ook een voordeel van social media is dat je niet snel invloed op elkaar hebt qua bedrijven. Dit is omdat de meeste onafhankelijk van elkaar zijn.